Wednesday, 7 December 2011

SUKAN DAN MATEMATIK

Sukan adalah cara yang menyenangkan bagi orang untuk menghabiskan masa dengan rakan-rakan mereka, menonton beberapa bermain luar biasa, dan makan makanan yang baik. Kebanyakan orang tidak berfikir tentang semua matematik terlibat dalam menonton dan menyertai dalam acara sukan.Sukan dan matematik berjalan seiring atas pelbagai alasan. Kemahiran matematik ini digunakan dalam sukan secara tidak langsung dan tanpa disedari.Ini kerana matematik adalah suatu bidang yang besar merangkumi segala aspek dalam kehidupan. Kita memerlukan matematik untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Tambahan pula, matematik amat diperlukan dalam pembelajaran dan kerjaya. Namun begitu, pernah atau tidak kita terfikir tentang kerjaya dalam sukan yang sangat menggunakan matematik. Kita akan fokus kepada sukan bola sepak terlebih dahulu. Di sini adalah beberapa contoh kerjaya sukan yang menggunakan matematik:Cool

1) AtletMatematik banyak digunakan untuk menjaga skor. Pemain bola sepak dan sukan lain pemain mempunyai statistik yang mereka sebut sebagai cara untuk membezakan pemain dari satu sama lain. Matematik digunakan untuk menentukan statistik tersebut. Selain itu, dalam membuat permainan, merancang strategi dan kemahiran menjaga skor juga memerlukan matematik. Biasanya pemain akan memilih pasukan yang dirasakan bagus dan mempunyai masa depan yang cerah. Dalam hal ini, pemain akan menggunakan matematik secara tidak lansung.
2) Jurulatih sukan - Apabila menghadapi perlawanan, jurulatih akan akan menggunakan matematik untuk menentukan keputusan. Dengan menggunakan pemain terbaik, mereka dapat menghasilkan permainan yang hebat dan memenangi perlawanan. Ini adalah tugas jurulatih. Seorang jurulatih yang bijak mampu mempertimbangkan semua pembolehubah atas hasil yang mungkin. Dalam matematik, ini merujuk kepada tajuk penyelidikan operasi. Hal ini tidak biasa bagi jurulatih untuk menukar bermain selama permainan atau mengeluarkan kerana kecederaan atau bermain buruk.Yell
3) Wartawan sukan - Dengan menggunakan matematik, wartawan tersebut dapat memberitahu dengan mudah kepada penonton skor yang mungkin diperolehi oleh sesebuah pasukan dan pasukan yang mana yang berkemungkinan besar untuk menang perlawanan tersebut. Topik matematik yang terlibat dalam adalah statistik dan kebarangkalian. Selain kepada sukan bola sepak, sukan lain juga boleh menggunakan pengetahuan statistik
4) Pembaca berita sukan - Pemberita dapat menyampaikan perjalanan permainan dan perlu mempunyai pengetahuan matematik dalam menyebarkan maklumat yang tepat.
5) Pengkaji sukan - contohnya statistik bola sepak,Menggunakan matematik, pengkaji boleh menentukan sama ada permainan akan menang atau tidak.
6) Agen sukan - Sebagai agen sukan, mereka perlu mengira statistik, purata dan lain-lain. Untuk menentukan seberapa bagus seseorang pemain, matematik diperlukan seperti statistik. Semua statistik ini dapat ditentukan dengan penambahan, pengurangan, perkalian dan pembahagian.
7) Guru sukan - Kerjaya sukan banyak menggunakan pengetahuan matematik. Jadi sudah tentu guru sukan perlukan pengetahuan matematik lebih mendalam daripada kerjaya sukan yang lain.
8) Ahli perniagaan sukan - Selain daripada orang yang terlibat dalam padang, ahli perniagaan juga terlibat dalam sukan secara tidak langsung. Pengurus sukan ini akan berunding tentang gaji serta bonus pemain dan jurulatih.Apabila menjadi tuan rumah perlawanan, pengurus akan menguruskan hal pemeliharaan dan penyelenggaraan. Dengan itu, pengurus akan mendapatkan keuntungan melalui penjualan yang dilakukan. Ini semua amat memerlukan pengetahuan matematik yang mendalam.

    Matematik dapat memudahkan hidup kita dan menjadikan kehidupan yang lebih efisien. Oleh itu, menguasai bidang matematik adalah sangat menguntungkan. Apabila kita dapat memahami matematik dengan mudah, ia adalah suatu bonus yang akan menguntungkan kita.

No comments:

Post a Comment